Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2019

Πώς επηρεάζει την ανθρώπινη σκέψη και παιδεία η μαθηματική σκέψη

Τι είναι τα Μαθηματικά; 
Πώς προέκυψαν μέσα στην Ιστορία; 
Ποια η μέθοδός τους; 
Πόσο σίγουρη είναι η αλήθεια που κηρύσσουν; 
Πώς σχετίζονται με την υπόλοιπη ανθρώπινη γνώση; 
Τι περιορισμοί υπάρχουν στον ρόλο τους μέσα στην Ιστορία; 
Ποιος ο ρόλος τους στην εκπαίδευση;

Αυτά είναι ορισμένα από τα ερωτήματα στα οποία επιχείρησαν να απαντήσουν τρεις πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, ο Σταύρος Παπασταυρίδης, ο Θεοδόσιος Ζαχαριάδης και ο Στέφανος Τραχανάς, στο πλαίσιο  μιας εξαιρετικά ενδιαφέρουσας συζήτησης με τίτλο «Πώς επηρεάζει την ανθρώπινη σκέψη και παιδεία η μαθηματική σκέψη». Η εκδήλωση αυτή ήταν ενταγμένη στον κύκλο ομιλιών  «Η επιστήμη στη ζωή μας» του Μegaron Plus, του οποίου τη γενική επίβλεψη και επιμέλεια έχει ο ομότιμος καθηγητής Φυσιολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών Ηλίας Κούβελας.
Τα Μαθηματικά, στις διάφορες μορφές τους, υπάρχουν όσο υπάρχουν άνθρωποι. Η μεθοδολογία και αποδεικτική διαδικασία που έχουν σήμερα, διαμορφώθηκε σε γενικές γραμμές τον 6ο-3ο π.Χ. αιώνα στην αρχαία Ελλάδα. Από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα ζούμε το φαινόμενο της ανάπτυξης της σύγχρονης επιστήμης, φαινόμενο στο οποίο τα Μαθηματικά κατέχουν κεντρική θέση, καθώς χρησιμοποιούνταν ανέκαθεν από τις θετικές επιστήμες. Με την πάροδο των αιώνων, ο ρόλος αυτός επεκτάθηκε και σε άλλες επιστήμες (π.χ. Οικονομικά, Κοινωνιολογία, Ιατρική κ.λπ.).
 

Η διαδικασία αυτής της επέκτασης, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, δεν φαίνεται να έχει τέλος. Τα τελευταία 200 χρόνια περίπου (ως αποτέλεσμα κυρίως της Γαλλικής και της Βιομηχανικής Επανάστασης), έχουμε το μείζον κοινωνικό φαινόμενο της μαζικής εκπαίδευσης, όπου τα Μαθηματικά παίζουν και εδώ κεντρικό λόγο δίνοντας, μεταξύ άλλων, και τον τόνο στο νέο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο. Στη μαζική εκπαίδευση, τα Μαθηματικά διαδραματίζουν όμως και έναν άλλο ρόλο, πέραν του γνωσιολογικού επιπέδου: είναι τα πλέον συχνά επιλεγόμενα εργαλεία αξιολογήσεων-εξετάσεων πάσης φύσεως…
 


Την παρουσίαση και τον συντονισμό της συζήτησης έκανε ο Καθηγητής Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών Σταύρος Παπασταυρίδης.